FAQ

Typiske spørgsmål i forbindelse med ind- og fra flytning af en lejlighed.


Her finder du måske svaret du lige søgte ellers er du selvfølgelig altid meget velkommen til at kontakte os direkte.​


Spørgsmål i forbindelse med indflytning

​​

1) Hvor meget skal jeg betale i indskud og hvornår?
Indskuddet skal betales Inden man overtager lejligheden. Indskuddet består af depositum, som er tre måneders husleje, samt forudbetalt leje (en måneds husleje).
Derudover betales først kommende husleje, afhængig af hvilket tidspunkt man flytter ind, om det er den 1. eller 15. i måneden. Den forudbetale leje, benyttes den sidste måned inden fraflytning.

 

2) Kan jeg få boligstøtte?
Når man bor til leje, kan man muligvis få boligstøtte. Om du er berettiget til boligstøtte, kan du se på borger.dk.

 

3) Trækkes huslejen automatisk?

Den første måneds husleje/14 dages husleje, er forudbetalt betalt inden indflytning. Den efterfølgende måned, skal huslejen betales via den opkrævning der sendes med posten. Derfor er det vigtigt der er navn på postkassen. Huslejen skal fremover betales via betalingsservice og derfor skal man tilmelde betalingen med de aftalenr., der er medsendt første opkrævning. Dette kan tilmeldes i netbank eller ved kontakt til sin bank. Det ses som et krav at betalingen tilmeldes betalingsservice

 

4) Hvordan ændre jeg adresse?

Post Nord får automatisk besked på flytningen, når du har givet kommunen besked. Du skal selv sørge for at få sat mærkat med navn på postkassen.
Ønsker du ikke at modtage reklamer så meld dig evt. til ordningen "Reklamer - nej tak”  på: www.fk.dk/Contact/Forbrugerkontakt/Reklamernejtakformular

 

5) Skal man have en indbo forsikring?

Husk at følge op på din indboforsikring med dit forsikringsselskab. Det kan være det er nødvendigt med en justering i forhold til boligsum, alt efter hvad du er flyttet fra og til.  

 

6) Er der noget jeg skal gøre i forhold til el, varme og vand?

Vi sørger for der er tilmeldt el, varme og vand inden overtagelsesdagen. Når der kommer opkrævning fra elselskabet, så husk det er en opkrævning der skal betales. Det er kun vand, der er med i a conto beløbet. 

 

7.) Hvornår afholder man indflytningssyn?

I forbindelse med overtagelse af nøglen til din nye lejlighed, afholdes der et indflytningssyn.

Hvor vi (dig og udlejer)  i fællesskab gennemgår hele lejligheden for eventuelle fejl og mangler.

​​8)  Kan huslejen stige i lejeperioden?

Huslejen kan stige i lejeperioden. Vi følger netto pris indekset og reguleringen sker med varsling ultimo året, med virkning fra 1. januar hvert år. Prisstigningen ligges også på den forudbetalte leje og depositum. Derfor er der en stigning på den regulere leje og på den forudbetalte leje, samt efterfølgende tre måneder for betalt depositum.


Spørgsmål i forbindelse med fraflytning


1) Hvor lang tids opsigelse har jeg?

Lejligheden kan opsiges med 3 måneders varsel til d. 1 i en måned. Opsigelsen skal sendes skriftlig i en mail eller pr. post og skal medunderskrives af evt. samlever/ægtefælle.​

2) Hvornår skal jeg være klar til fraflytning?

Med henblik på istandsættelse, skal lejligheden være fraflyttet 14 dage før sidste lejedag.

 

3) Skal jeg selv gøre rent ved fraflytning?

Lejligheden skal være ryddet og rengjort ved fraflytning. Er rengøringen ikke tilfredsstillende, fremsendes en ekstra opkrævning på dette!

 

4) Skal der males, skibes gulve mm.?

Efter opsigelse af dit lejemål indkaldes du til et fraflytningssyn. Hvor vi i fællesskab gennemgår lejligheden, og ser på hvilke forhold der skal istandsættes og om der er fejl og mangler ved lejligheden. 

Du skal ikke male eller slibe gulvene i lejligheden ved fraflytning. Det sørger vi for at formidle og bestille. 

Da vi ejer en del lejligheder, giver det en prismæssig fordel at vi bestiller en til jobbet som kun kommer jer til gode.

 

5) Dækker mit indskud evt. istandsættelse?

Vi gør regnskabet op i forhold til de punkter der er medtaget i flytterapporten.

 

6) Hvornår kan jeg forvente at få min flytteopgørelse?

Det kan tage op til 6 uger at få flytteopgørelsen klar, da diverse håndværkere skal have udført deres arbejde.

 

​7) Skal jeg betale husleje den sidste måned af min opsigelsesperiode? 

Som en del af samlet depositum ved indflytning, har du allerede forudbetalt leje, hvilket dækker sidste måneds husleje. Det vil sige der kun skal betales a conto beløbet den sidste måned af lejeperioden.

 

​8) Skal jeg selv afmelde el, vand og varme?

Vi sørger for at afmelde el, vand og varme ved fraflytning. Dette sker sidste lejedag i opsigelsesperioden og køre bedst hvis I lader os stå for afmeldingen. Alt efter hvornår der er fraflytning, kan man forvente en længere ventetid på sin forbrugsopgørelse, da regnskabsåret ved forsyningsselskabet løber fra 1.1-31.12, med udsendelse af opgørelse marts eller april. 

 


Faciliteter

Højhastighedsinternet



Afsnit er den primære byggeblok til hjemmesider. Hvis du vil ændre dette afsnit, skal du blot dobbeltklikke her eller klikke på Rediger tekst. Du kan også ændre typografien her.

Privat skab



Afsnit er den primære byggeblok til hjemmesider. Hvis du vil ændre dette afsnit, skal du blot dobbeltklikke her eller klikke på Rediger tekst. Du kan også ændre typografien her.


Gratis kaffe og te



Afsnit er den primære byggeblok til hjemmesider. Hvis du vil ændre dette afsnit, skal du blot dobbeltklikke her eller klikke på Rediger tekst. Du kan også ændre typografien her.


Arrangementslokaler



Afsnit er den primære byggeblok til hjemmesider. Hvis du vil ændre dette afsnit, skal du blot dobbeltklikke her eller klikke på Rediger tekst. Du kan også ændre typografien her.


Ubegrænset adgang



Afsnit er den primære byggeblok til hjemmesider. Hvis du vil ændre dette afsnit, skal du blot dobbeltklikke her eller klikke på Rediger tekst. Du kan også ændre typografien her.


Mødelokaler



Afsnit er den primære byggeblok til hjemmesider. Hvis du vil ændre dette afsnit, skal du blot dobbeltklikke her eller klikke på Rediger tekst. Du kan også ændre typografien her.